PRZEDSZKOLE NR 35
W KOSZALINIE

USTAWY:

1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, poz. 1079, 1116 i 1383 ).
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583 i poz. 1116).
3. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.  (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami),
4. Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r., poz. 583,
682, 683 , 684, 830, 930, 1002, 1087, 1383)
5. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203, z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r. poz. 1287 i 2022 r. i z 2022 r., poz. 1116)

AKTY WYKONAWCZE:

  1. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz.
    282 z póź. zm.)
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1166 ze zm.).
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tj. Dz. U. z 2020 r. , poz. 1280 ze zm. z 22 lipca 2022 r.).
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (tj. Dz. U. z 2020 r. , poz. 1289 ze zm. z 22 sierpnia 22 r.).
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (tj. Dz. U. z 2020 r. , poz. 1283 ze zm.).
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (tj. Dz. U. z 2020 r. , poz. 983).
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tj. Dz. U. z 2020 r. , poz. 1309).
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, ze zm. z 6 sierpnia 2019 (tj. Dz.
    U. z 2020 r., poz. 2198)
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 2138)
  10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. ze zmianami z 23 sierpnia 2019 - tekst jednolity rozporządzenia w sprawie nadzoru z dnia 14 sierpnia 2020 r. (tj. Dz. U. z 2020r., poz.1551oraz z 2021 r., poz. 1618).
  11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1552 ze zm. z 22 lipca 2022 r.)
  12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r., poz. 502 i z 2022 r., poz. 566)
  13. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645, 745, 795, 1047 i poz. 1711 z 11 sierpnia 2022r.)
  14. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 02 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz. U. z 2022 r., poz. 1903)
  15. Rozporządzenie MEN z dnia 29 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.


PREAMBUŁA

Przedszkole nr 35 w Koszalinie w swoich działaniach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Kształcenie i wychowanie w przedszkolu respektuje system wartości, służy rozwijaniu u dzieci poczucia odpowiedzialności , miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Przedszkole współpracując z instytucjami działającymi na rzecz edukacji, zapewnia każdemu wychowankowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowując go do wypełniania obowiązków w oparciu o zasady tolerancji, sprawiedliwości i wolności.


Rozdział 1.
PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Przedszkolu - należy przez to rozumieć: Przedszkole nr 35, ul. Rodła 10, 75-361 Koszalin;
2) Statucie - należy przez to rozumieć: Statut Przedszkola Nr 35 w Koszalinie;
3) Ustawie - należy przez to rozumieć: Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59);
4) Dyrektorze, Radzie pedagogicznej, Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć: organy działające w Przedszkolu;
5) Wychowankach lub dzieciach - należy przez to rozumieć: dzieci przyjęte i uczęszczające do Przedszkola i ich rodziców;
6) Nauczycielu - należy przez to rozumieć: nauczyciela, wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w Przedszkolu;
7) Organie prowadzącym - należy przez to rozumieć: Gmina Miasto Koszalin reprezentowane przez Prezydenta Gminy Miasta Koszalin;
8) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć: Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty;
9) Rodzicach - należy przez to rozumieć: rodziców lub prawnych opiekunów wychowanków oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę nad dzieckiem; w odniesieniu do dzieci ukraińskich także inna osoba sprawująca opiekę nad dzieckiem.

§ 2

Ogólne Informacje o Przedszkolu:
1. Przedszkole nr 35 zwane dalej przedszkolem jest jednostką publiczną, która:
1) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
3) realizuje programy nauczania, które zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
2. Siedziba Przedszkola znajduje się w Koszalinie przy ul. Rodła 10.
3. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Miasto Koszalin mieszczący się przy ul. Rynek Staromiejski 6-7 Koszalin. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
4. Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu:
„Przedszkole Nr 35”

5. Przedszkole działa na podstawie:
1) Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty;
2) Orzeczenia o powołaniu;
3) Niniejszego statutu;
4) Aktu założycielskiego.

6. Przedszkole posługuje się pieczątka podłużna, o następującej treści:

PRZEDSZKOLE NR 35
Ul. Rodła 10, 75-361 Koszalin
Tel\Fax.094345-16-56\57
NIP 669 -23 -51-611


§ 3

1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
1) Gmina Miasto Koszalin;
2) Rodziców w formie opłat za świadczenia w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego (nie dotyczy rodziców dzieci 6-letnich realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne);
3) Przedszkole pracuje w godzinach od 6.30 do godz. 16.30 i czas pracy jest zatwierdzony przez organ prowadzący;
4) Terminy przerw w pracy Przedszkola ustalane są z organem prowadzącym i zatwierdzane w arkuszu organizacji Przedszkola na dany rok szkolny.
2. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.

§ 4

1. Za pobyt dziecka w przedszkolu wysokość opłaty ulega obniżeniu o 50% w przypadku, gdy ze świadczeń przedszkola korzysta:
1) dziecko, którego rodzice przedłożą decyzje administracyjną przyznającą prawo do zasiłku rodzinnego;
2) dwoje i więcej dzieci z jednej rodziny; obniżenie opłaty przysługuje drugiemu i każdemu kolejnemu dziecku;
3) dziecko z rodziny objętej programem "Karta Dużej rodziny";
4) dziecko niepełnosprawne; postawą do obniżenia opłaty jest przedłożenie orzeczenia wydanego przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności .
2. W przypadku zbiegu praw do obniżenia wysokości opłaty z dwóch lub więcej tytułów określonych w 1, stosuje się jedną ulgę.
3. Opłatę obniża się na wniosek rodzica począwszy od opłaty za miesiąc, w którym wniosek został złożony.
4. Wysokość i zasady opłaty za przedszkole ustala zgodnie z ustawą o systemie oświaty Organ Prowadzący. Czas realizacji podstawy programowej tj. od godziny 8.00 do 13.00 jest bezpłatny. Wysokość opłaty za każdą dodatkową godzinę ponad minimalne 5 bezpłatnych godzin nie może być wyższa od 1,20 zł. (Nie dotyczy rodziców dzieci 6 letnich realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne).
6. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokości stawki żywieniowej ustala organ prowadzący.

7. Wysokość odpłatności za przygotowanie posiłków dla pracowników ustalona jest na podstawie właściwej kalkulacji zawierającej rzeczywiste koszty ich przygotowania z roku poprzedniego (wynagrodzenia+ pochodne pracowników kuchni oraz koszty rzeczowe kuchni-media, zakup środków czystości, odzieży ochronnej itp.). Na podstawie sporządzonej kalkulacji dyrektor przedszkola zarządzeniem wprowadza wysokość stawki za posiłki dla pracowników.
8. Należność za wyżywienie pracowników nalicza samodzielny referent przedszkola. Pracownik opłaca należność za wyżywienie na konto przedszkola.
12.Przedszkole obsługiwane jest przez Zespół Obsługi Administracyjnej Przedszkoli Miejskich w Koszalinie , do zadań zespołu należy:
1) prowadzenie rachunkowości;
2) prowadzenie sprawozdawczości budżetowej, sprawozdawczości finansowej, sprawozdawczości z procesów finansowych oraz przekazywanie sprawozdań odpowiednim jednostkom;
3) prowadzenie obsługi rachunków bankowych;
4) prowadzenie spraw płacowych;
5) prowadzenie spraw kadrowych;
6) prowadzenie scentralizowanego funduszu świadczeń socjalnych;
7) prowadzenie dokumentacji dotyczącej inwestycji, remontów, organizacja i nadzór nad remontami oraz organizacja przeglądów technicznych budynków;
8) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
9) prowadzenie obsługi prawnej.
13. W przedszkolu został powołany inspektor ds ochrony danych osobowych (ODO)podlegający bezpośrednio pod dyrektora.

Rozdział 2.
Cele i zadania przedszkola

§ 5

1. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest poprzez proces opieki, wychowania i nauczania — uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
2. Do zadań Przedszkola Nr 35 należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;

4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
2a. Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym, poznawczym.
3. Przedszkole kładzie bardzo duży nacisk na współpracę ze środowiskiem, systematycznie diagnozuje oczekiwania wobec jednostki, stwarza mechanizmy zapewniające możliwość realizacji tych oczekiwań.
4. Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor Przedszkola, nauczyciele i zatrudnieni pracownicy administracyjno- obsługowi we współpracy z rodzicami, poradnią pedagogiczno-psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi, a także w porozumieniu z organem prowadzącym jednostkę.
5. Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informacje wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
6. Przedszkole przyjmuje dzieci przybywające z zagranicy, w tym dzieci z Ukrainy, na warunkach i w trybie postępowania rekrutacyjnego dotyczącego obywateli polskich.

§ 6

1. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia również:
1)wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
2) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole;
3) rodzaje niepełnosprawności w przypadku dzieci niepełnosprawnych;
4) prowadzenie preorientacji zawodowej mającej na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień;
5) przestrzeganie zasad zdrowego żywienia poprzez przygotowywanie posiłków zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym;
6) promowanie i ochrona zdrowia wychowanków poprzez zapewnienie prawidłowych warunków pobytu, przestrzeganie rozkładu dnia, współpracę z pielęgniarką oraz organizowanie konkursów i przedsięwzięć prozdrowotnych;
7)integrowanie dzieci z Ukrainy ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaganie ich w pokonywaniu trudności adaptacyjnych, w tym związanych z wcześniejszym pobytem za granicą
8) Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach

2. W przypadku, gdy do przedszkola uczęszczają dzieci, o których mowa w ust. 1, dodatkowo do zadań przedszkola należy:
1) wspieranie dziecka w aklimatyzowaniu się w nowych warunkach;
2)) budowanie przyjaznego środowiska dziecku;
3) dostosowanie procesu wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczego oraz wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego do potrzeb i możliwości dziecka;
4) identyfikowanie potrzeb dzieci oraz stosownie do wyników diagnoz organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) włączanie dzieci do aktywnego udziału w życie przedszkola;
7) budowanie poczucia bezpieczeństwa.


§ 7

1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stała opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym;
3) współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc;
4) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.;
5) bezpieczeństwo dzieci w czasie wyjść poza budynek przedszkola określają stosowne instrukcje opracowane przez radę pedagogiczną, są to:
a) procedura postępowania nauczycieli w czasie wyjścia z dziećmi do ogrodu przedszkolnego;
b) regulamin spacerów i wycieczek;
6) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo zawarte są w §24.
2. W Przedszkolu organizuje się i udziela wychowankom i ich rodzicom pomocy psychologiczno- pedagogicznej na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
2a. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
3. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
1) rodzicami;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci;
5) innymi przedszkolami i placówkami.
4.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
1) Rodziców;
2) Nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dziećmi;
3) Pomocy nauczyciela;
4) Asystenta nauczyciela;
5) Poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
6) Dyrektora przedszkola;
7) Kuratora sądowego;
8) Pracownika socjalnego;
9) Asystenta rodziny;
10) Pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania;
11) Asystenta edukacji romskiej;
12) organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci.
5.Pomoc psychologiczno- pedagogiczna organizowana przez dyrektora Przedszkola polega w szczególności na:
1) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
2) rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców.
6.Zainteresowania wychowanków oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów z rodzicami, dzieckiem, prowadzenia obserwacji pedagogicznych oraz z opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych.
7.Objęcie dziecka zajęciami edukacyjnymi o charakterze wyrównawczym, zajęciami specjalistycznymi lub terapeutycznymi decyduje dyrektor Przedszkola.
8.W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3)zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4)porad i konsultacji;
5) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne , dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym.- dla grupy 10 dzieci.
9.Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
1) zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych . Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8;
2) zajęcia korekcyjno- kompensacyjne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi , w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się . Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5;

3) zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników nie może przekraczać 4;
4)zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne organizuje się dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami dzieci;
5)inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje sie dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
10.Indywidualizacja pracy z wychowankiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach polega na:
1) dostosowaniu tempa pracy do możliwości percepcyjnych dziecka ;
2) dostosowaniu poziomu wymagań edukacyjnych do możliwości percepcyjnych, intelektualnych i fizycznych dziecka;
3) przyjęciu adekwatnych metod nauczania i sprawdzania umiejętności dziecka;
4) umożliwianiu wychowankowi z niepełnosprawnością korzystania ze specjalistycznego wyposażenia i środków dydaktycznych;
5) różnicowaniu stopnia trudności i form prac podczas zajęć.
11.Zajęcia logopedyczne i rewalidacyjno-wychowawcze prowadzą specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.
12.Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w przedszkolu należy:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci o rozpoznanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w środowisku przedszkolnym;
2) określenie mocnych stron, predyspozycji , zainteresowań i uzdolnień dzieci;
3) rozpoznanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie funkcjonowania dzieci , barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.
13.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
13a. Dyrektor przedszkola organizuje wspomaganie przedszkola w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
14.Udział dzieci w zajęciach specjalistycznych odbywa się za zgodą rodziców:
1) w przypadku dzieci z orzeczeniem, opinią;

2) rodzice są informowani o ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne zajęcia będą realizowane;
3) rodzice mają prawo:
a) wnioskować o udzielenie dziecku pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
b) do udziału w spotkaniach zespołu;
c) wnioskować o udział w spotkaniach zespołu: lekarza, psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty;
d) wnioskować o dokonanie przez zespół oceny efektywności form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem terminu ustalonego przez dyrektora przedszkola.
15. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest w oparciu o procedurę udzielania i organizowania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w Przedszkolu nr 35 w Koszalinie.

§ 7a

Organizacja współdziałania przedszkola ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej

1. W przedszkolu mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
2. Zgodę na działalność stowarzyszeń i organizacji wyraża Dyrektor przedszkola, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców.

Rozdział 3.
Organy Przedszkola
§ 8

Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Wice Dyrektor Przedszkola;
3) Rada Pedagogiczna;
4) Rada Rodziców.

§ 9

1. Dyrektor, któremu funkcję tę powierzył organ prowadzący, realizuje zadania określone ustawą, a w szczególności:
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą jednostki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;

2) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w Przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole poza obiektem do niego należącym;
3) sprawuje nadzór pedagogiczny:
a) opracowuje na każdy rok szkolny, w terminie do 15 września plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców. Przed
zakończeniem roku szkolnego przedstawia Radzie Rodziców i Radzie Pedagogicznej informację o realizacji planu nadzoru;
b) przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku ogólne wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
c) przedstawia do 31 sierpnia każdego roku szkolnego wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
d) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach.
4) Przygotowuje arkusz organizacyjny przedszkola do 21 kwietnia każdego roku szkolnego, zaś organ prowadzący zatwierdza do 29 maja danego roku.
5) W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
6) W arkuszu organizacji Przedszkola podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych oraz wskazuje się najbliższe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
7) Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego przedszkola dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć.
8) Stwarza dzieciom optymalne warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
9) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje uchwały Rady podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
a) Wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy.
10) Planuje, dysponuje i odpowiada za realizację planu finansowego przedszkola zgodnie z przepisami o finansach publicznych.
11) Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudnienia i zwolnienia nauczycieli oraz innych pracowników jednostki;
b) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
c) występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników jednostki.
12) Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp, ppoż.
13) W wykonywaniu swoich działań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Związkami Zawodowymi, organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny.

14) Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formach i na zasadach określonych w rozdziale 2 statutu przedszkola.
15) Dokonuje bilansu potrzeb, a w szczególności określa formy i pomoc psychologiczno- pedagogiczną, liczbę godzin potrzebną na ich realizację oraz występuje do organu prowadzącego o ich przydział.
16) Wyraża zgodę na realizację obowiązku przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem.
17) Dopuszcza do użytku szkolnego programy nauczania, po zaopiniowaniu ich przez Radę Pedagogiczną.
18) Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
19) Zarządzenia przedszkola ogłasza w Zbiorze aktów normatywnych jednostki (021).
20) Stwarza warunki umożliwiające podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i językowej wychowankom, w przypadku, gdy zachodzi taka potrzeba.
21) Opracowuje plan doskonalenia nauczycieli, w tym tematykę szkoleń i narad.
22) Współpracuje z pielęgniarką lub inną osobą (instytucją) sprawująca profilaktyczną opiekę medyczną nad dzieckiem.


§ 11


W przedszkolu utworzone jest stanowisko Wice Dyrektora. Powołania i odwołania vice Dyrektora dokonuje organ prowadzący lub - za zgodą organu prowadzącego- Dyrektor Przedszkola.

§ 10

1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola:
1) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
2) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu;
3) Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu. Zebrania rady są protokołowane.
4) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
a) zatwierdzanie planów pracy przedszkola po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną;
b) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
d) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków;
e) ustala sposoby wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
f) podjęcie uchwały w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego;
g) przygotowuje projekt statutu albo jego zmiany i przedstawia go do uchwalenia.
5) Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) organizację przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć;
b) projekt planu finansowego;
c) wnioski Dyrektora o przyznanie Nauczycielem odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

d) propozycje Dyrektora szkoły w sprawach przydziału Nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
6) Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze i po zakończeniu roku szkolnego.
7) Zebrania mogą być zwoływane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
8) W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgoda lub na wniosek rady pedagogicznej.
9) Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
10) W przypadku określonym w pkt. 7 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
11) Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
12) Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków, lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
13) Rada pedagogiczna powołuje z pośród siebie zespół do rozstrzygania ewentualnych spraw spornych i uzasadniania stanowisk co do podjęcia decyzji. Rada Pedagogiczna spośród swoich członków wybiera Rzecznika Etyki.
14) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem.
15) Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom dziecka.
16) Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu albo jego zmiany i przedstawia go do uchwalenia.

§ 11

1. Rada Rodziców jest reprezentacją ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
2. Kompetencje Rady Rodziców wynikają z ustawy prawo oświatowe oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy.
3. Rada Rodziców liczy co najmniej 10 przedstawicieli.
4. W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 2 przedstawicieli rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału.
5. Regulamin Rady Rodziców określa wewnętrzna strukturę i tryb pracy Rady Rodziców oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów swoich przedstawicieli.
6. Uchwały i decyzje Rady Rodziców są jawne, umieszczane na stronie internetowej przedszkola, z wyłączeniem niektórych spraw personalnych uznanych za poufne.

7. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady działalności finansowej określa regulamin Rady Rodziców.


§ 12

Organy Przedszkola są zobowiązane do współpracy, do dbania o dobry klimat Przedszkola, do współdziałania na zasadach partnerstwa uczestniczenia w tworzeniu właściwych warunków rozwoju wychowanków.

§ 13

1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor Przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2. Wszelkie spory między organami Przedszkola rozstrzyga dyrektor Przedszkola, uwzględniając zakres kompetencji tych organów.

Rozdział 4.
Organizacja Przedszkola

§ 14

1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora najpóźniej do 21 kwietnia na następny rok szkolny. Arkusz organizacyjny zatwierdzany jest przez organ prowadzący zgodnie z odrębnymi przepisami do dnia 29 maja każdego roku.
2. Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel opiekujący się danym oddziałem ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, uwzględniający proporcje zagospodarowania czasu przebywania dziecka w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym.

§ 15

1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący i podanych do wiadomości rodziców w formie ogłoszenia.

2. Zmianę organizacji pracy przedszkola lub jego zamknięcie przewiduje się w okresie przerwy wakacyjnej, przerw świątecznych, ferii szkolnych, oraz innych uzasadnionych przypadkach, a dotyczy to:
1) zmniejszenia liczby oddziałów, gdy zmniejszy się frekwencja dzieci w związku z przerwą w szkołach;
2) zmniejszenia liczby oddziałów, w przypadku absencji dzieci spowodowanej chorobą;
3) w dniu, w którym przedszkole pełni dyżur tworzy się oddziały w zależności od ilości zgłoszonych dzieci oraz dopuszcza się możliwość skrócenia pracy oddziałów;
4) Zamknięcie przedszkola w przypadku zgłoszenia mniejszej liczby niż 10 dzieci;
5) Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia jeśli temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa, a także w przypadku wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci.


§ 16

1. Przedszkole działa codziennie, od poniedziałku do piątku.
2. Czas pracy Przedszkola ustala się na nie mniej niż 5 godzin dziennie przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę.
3. Dzienny czas pracy Przedszkola ustala się z organem prowadzącym na dany rok z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska.
4. Zajęcia oraz organizacja pracy przedszkola w wyjątkowych sytuacjach, mogą być organizowane i prowadzone w trybie hybrydowym lub zdalnym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci, a także konieczność zapewnienia dzieciom i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz właściwego przebiegu procesu kształcenia, zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, w tym rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce. Obowiązują wówczas procedury zawarte w odrębnym dokumencie.
2. Szczegółowa organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
a) w tym technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć:

b) sprawdzone materiały edukacyjne i strony internetowe,
c) e-booki, linki do słuchowisk, zabawy on-line,

d)zdjęcia, filmiki, materiały, zadania propozycje zabaw opracowywane i wysyłane codziennie przez nauczycieli,
e)materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii;

2) sposób przekazywania dzieciom i ich rodzicom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć:

a) drogą mailową (adres służbowy) lub na zamkniętej grupie Facebooka, Massengera, lub innych komunikatorów założonych na potrzeby edukacji zdalnej,
b) poprzez aplikacje umożliwiające przeprowadzenie videokonferencji,
c) poprzez stronę internetową przedszkola,
d) dostępność nauczycieli i specjalistów w godzinach pracy przedszkola zgodnie z harmonogramem opublikowanym na stronie internetowej przedszkola,
e) materiały do pracy dla dzieci są zamieszczane kompleksowo na początku tygodnia, zgodnie z obowiązującym planem pracy i codziennie uzupełniane o propozycje dodatkowe,

3) warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych w danym przedszkolu, danej innej formie wychowania przedszkolnego technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia:
a) nauczyciele zobowiązani są do planowania zajęć ze szczególnym uwzględnieniem:
- równomiernego obciążenia dzieci w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizycznych dzieci podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
b) łączenia przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
c) konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego z czasu spędzanego przed ekranem komputera,
d) nauczyciele prowadzą zajęcia synchroniczne i asynchroniczne.

4. Sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki:
1) nauczyciel sprawdza obecność dzieci na zajęciach online;

2) rodzice umieszczają w postach facebookowych zdjęcia prac i zabaw prowadzonych z dziećmi;
3) rodzice kontaktują się z nauczycielami poprzez komentarze, pytania, uwagi zamieszczane w postach oraz drogą mailową;
5) nauczyciele zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zasad bezpiecznego uczestnictwa w zdalnych zajęciach,

§ 17

1. Przedszkole prowadzi rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności za pomocą systemu elektronicznego.
2. Terminy i zasady przyjęcia dzieci do Przedszkola przeprowadza się metodą elektroniczną za pośrednictwem serwisu internetowego w oparciu o zasadę powszechnego dostępu.

§ 18

1. Podstawą jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i
uzdolnień, z tym, że rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady grupowania dzieci w oddziałach, w zależności od potrzeb Przedszkola, możliwości organizacyjnych i realizacji założeń programowych.
2. Liczba oddziałów jest ustalana corocznie w arkuszu organizacyjnym Przedszkola.
3. Liczba wychowanków w oddziale nie powinna przekraczać 25. W związku z przyjęciem dzieci z Ukrainy zwiększa sie limit dzieci w oddziale zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Do przedszkola może być przyjęte dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz niesprawne intelektualne. Wskazane jest, aby rodzice przedstawili opinię właściwej poradni psychologiczno –pedagogicznej.
5. Dzieci niebędące obywatelami polskimi są przyjmowane do przedszkola na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.

§ 19

1. Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego, projektów i pakietów edukacyjnych zatwierdzonych w trybie przewidzianym przepisami prawa, zgodnie z zasadami opracowanymi przez Radę Pedagogiczną.
2. Rada Pedagogiczna Przedszkola ustala, w drodze uchwały, przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.

§ 20


1. Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 min.
2. W Przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe.
3. Przedszkole ma obowiązek zorganizować w ramach planu zajęć przedszkolnych naukę religii na życzenie rodziców dla grupy nie mniejszej niż siedmiu wychowanków i z zachowaniem następujących kryteriów:
1) życzenie, o którym mowa w § 20 ust. 3 jest wyrażane w najprostszej formie oświadczenia złożonego przez rodzica;
2) nauka religii w Przedszkolu odbywa się w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych właściwych dla danego poziomu nauczania;
3) uczestniczenie bądź nieuczestniczenie w przedszkolnej nauce religii nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek w jakiejkolwiek formie;
4) dzieciom nie uczestniczącym w nauce religii przedszkole zapewnia opiekę nauczyciela;
5) przedszkole zatrudnia nauczyciela religii wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego skierowania do danego przedszkola wydanego przez:
a) w przypadku Kościoła Katolickiego- właściwego biskupa diecezjalnego;
b) w przypadku pozostałych kościołów oraz innych związków wyznaniowych - właściwe władze zwierzchnie tych kościołów i związków wyznaniowych.
6) nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii w zakresie metodyki nauczania zgodności z programem prowadzi dyrektor Przedszkola oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3 – 4-letnich i około 30 minut dla dzieci 5 – 6-letnich.
5. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora jednostki w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
6. Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.

§ 21

1. Dyrektor powierza opiekę nad oddziałem dwóm nauczycielom, z których jeden pełni rolę nauczyciela - wychowawcy oddziału.
2. Nauczyciel - wychowawca, w miarę możliwości, opiekuje się danym oddziałem przez cały etap edukacyjny.

§ 22

1. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu:
1) wysokość opłaty dla dzieci w wieku 3- 5 lat za świadczenia w zakresie opieki, wychowania i nauczania wykraczające poza 5 godzin bezpłatnej realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego , ustala uchwałą Rada Miasta i Gminy Koszalin. Czas realizacji podstawy programowej tj. od godziny 8.00 do 13.00 jest bezpłatny.
2) w przedszkolu funkcjonuje elektroniczny system ewidencjonowania obecności dzieci. Rodzice wychowanków są zapoznawani ze szczegółowymi zasadami korzystania z aplikacji iPrzedszkole.
3) rodzice wychowanków są zapoznawani z zasadami odpłatności za przedszkole
4) opłaty wnoszone są do 10 – tego każdego miesiąca na konto. Po tym terminie naliczane są ustawowe odsetki.

§ 23

Do realizacji celów statutowych Przedszkole posiada odpowiednie pomieszczenia oraz teren przedszkolny wraz z wyposażeniem.
1. W budynku sześcio–oddziałowego przedszkola wyodrębniony jest:
1) pokój nauczycielski;
2) gabinet dyrektora;
3) pokój wicedyrektora
4) 6 sal zabaw dzieci
5) szatnia dla dzieci z szafkami indywidualnymi;
6) sześć łazienek dziecięcych;
7) jedna łazienka dla personelu;
8) sala do terapii zajęciowej;
9) pomieszczenia administracyjno– gospodarcze ;
10) trzy magazyny (żywnościowy, warzywny i chemiczny).
2. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
3. Teren przedszkola ogrodzony jest przęsłami z siatką i domofon na furtce głównej do przedszkola. Budynek posiada zabezpieczenie elektroniczne i jest oświetlony na zewnątrz. Na placu zabaw znajduje się piaskownica pokrywana po zabawie plandeką ochronną, pociąg, 7 huśtawek, karuzela, 2 zjeżdżalnie, 3 zestawy zabawowe; ławki dostosowane do wieku dzieci oraz zabudowany śmietnik.
4. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej:
1) wyjazdowe wycieczki z dziećmi mogą odbywać się tylko za pisemną zgodą rodziców. Odpowiedzialność za dzieci ponosi nauczyciel organizujący wycieczkę, któremu powierzono dzieci podczas wycieczki i rodzice na zasadzie pracy wolontariusza. (organizacja wycieczek odbywa się zgodnie z rozporządzeniem MEN z 25.05.2018r.w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola , szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki Dz. U. z 2018r. poz.1 133oraz z Regulaminem Spacerów i Wycieczek w Przedszkolu nr 35 w Koszalinie);
2) z komunikacji miejskiej mogą korzystać tylko dzieci z grup najstarszych za pisemną zgodą rodziców na taki wyjazd;
3) w czasie spacerów wycieczek przedszkole zapewnia opiekę na zasadzie 1 osoba dorosła na 15 dzieci;
4) dyrektor Przedszkola wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych.

§ 24

1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez rodziców, bądź inne osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo (osoba, sprawna fizycznie) upoważnione pisemnie przez rodziców.
2. Pisemne upoważnienie powinno zawierać numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców. Upoważniona przez rodziców na piśmie osoba do odbioru dziecka z przedszkola zapewnia mu pełne bezpieczeństwo.
3. Dopuszcza się możliwość wydania dziecka innej osobie niż wymienionej w upoważnieniu do odbioru dziecka, jednak wyłącznie po uprzednim osobistym lub pisemnym zgłoszeniu takiej informacji przez rodzica.
4. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
5. Opiekę nad dzieckiem w drodze do przedszkola i z przedszkola sprawują rodzice.
6. Przedszkole działa od 6.30-16.30 dziecko musi być przyprowadzane i odbierane z przedszkola w tych godzinach. Nauczyciel przejmuje odpowiedzialność za dziecko z chwilą przekazania go przez rodzica i ponosi ją do momentu wydania dziecka rodzicowi.
7. Po odbiorze dziecka, rodzice zobowiązani są zapewnić mu opiekę gwarantującą pełne bezpieczeństwo (szatnia, ogród przedszkolny, hol).
8. Przedszkole może odmówić wydania dziecka osobie będącej w stanie nietrzeźwym, bez względu na to czy jest to rodzic, czy osoba upoważniona do odbioru dziecka.
9. W przypadku powtarzających się sytuacji odbierania dziecka przez rodzica, który jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, Przedszkole zobowiązane jest powiadomić sąd rodzinny i nieletnich, właściwy dla miejsca zamieszkania dziecka o zaniedbywaniu obowiązków rodzicielskich.
10. Dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola od godziny 6.30 do 8.15 lub w każdym innym czasie pracy jednostki po uzgodnieniu z wychowawcą grupy.
11. Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków, konieczne jest, aby późniejsze przyprowadzanie dziecka do przedszkola było zgłoszone przez rodziców w zeszycie korespondencji danej grupy lub telefonicznie do godziny 8.30.
12. Odbieranie dzieci z przedszkola trwa od godziny 14.30 do godziny 16.30 lub w każdym innym czasie pracy przedszkola po uzgodnieniu z wychowawcą.
13. W Przedszkolu nr 35 obowiązują następujące Procedury bezpieczeństwa:
1) I PROCEDURA- zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa podczas ich pobytu w przedszkolu nr 35.
2) II PROCEDURA- przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola;
3) III PROCEDURA- dotycząca zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania dzieci w przedszkolu w szczególności przyprowadzania dzieci zdrowych do przedszkola nr 35 w Koszalinie;
4) IV PROCEDURA- postępowania w sytuacji kryzysowej;
5) V PROCEDURA- postępowania w razie wypadku dziecka w przedszkolu;

14. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich wychowanków przedszkola, Rodzice i personel jednostki są zobligowani do współpracy oraz wzajemnego poszanowania praw i obowiązków wszystkich podmiotów niniejszej procedury.
15. Z procedurą przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola zostali zapoznani wszyscy pracownicy przedszkola i rodzice oraz osoby przez nich upoważnione do odbioru dzieci.
16. Ze względu na bezpieczeństwo dzieci (ciąg komunikacyjny) na hol przedszkola może wjechać wózkiem w wyznaczone miejsce tylko rodzic z dzieckiem niepełnosprawnym;

§ 25

W przedszkolu mogą być realizowane eksperymenty pedagogiczne zgodnie z przepisami prawa oświatowego.

Rozdział 5.
Wychowankowie przedszkola

§ 26

1. Wychowaniem przedszkolnym są objęte dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat.
2. Dziecko w wieku 6 lat ma obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.
3. Dzieci w wieku od trzeciego do piątego roku życia mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.
4. W czasie pobytu w przedszkolu dzieci mają zapewniona opiekę ze strony pracowników pedagogicznych oraz personelu przedszkola.
5. Wychowankowie mają prawa wynikające w szczególności z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego statutu:
1) Szacunku, życzliwości i sympatii ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i rówieśników;
2) Podmiotowego traktowania, przejawiania pozytywnych uczuć do dziecka, akceptacji jego osoby;
3) Poszanowania jego godności osobistej, tolerancji jego przekonań i poglądów;
4) Bezpiecznych warunków pobytu w Przedszkolu, zaspokajania w miarę możliwości ich potrzeb fizycznych i psychicznych;
5) Interesujących zajęć, rozwijających ich umiejętności i uzdolnienia;
6) Wzmacniania i podkreślania ich silnych stron, rozwijania optymizmu i postawy radzenia sobie w różnych sytuacjach;


Rozdział 6

Rodzice
§ 27


1. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) przestrzeganie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, podjętych w ramach ich kompetencji oraz zarządzeń dyrektora;
3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z przestrzeganiem postanowień zawartych w §24;
4) przyprowadzanie do przedszkola tylko zdrowego dziecka;
5) terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
6) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce, zmienne obuwie gwarantujące bezpieczne poruszanie się, piżamę zapewniające higienę odpoczynku;
7) rodzice zobowiązani są do zaznaczenia obecności dziecka w przedszkolu w Elektronicznym Systemie Rejestru wejść i wyjść dziecka z użyciem czytników i kart
zbliżeniowych;
8) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu w formie elektronicznej lub telefonicznej; niezwłocznego zawiadamiania o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
9) wzmacnianie wysiłków Przedszkola skierowane na wszechstronny rozwój dziecka;
10) informowanie nauczycieli i dyrektora, o sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie i postępy dziecka;
11) angażowanie się jako partnerzy w działania Przedszkola, aktywnego udziału w wyborach i współdziałaniu w Radzie Rodziców.
2. Rodzice mają prawo do:
1) dostępu do wszelkich informacji dotyczących organizacji kształcenia i wychowywania ich dzieci;
2) rzetelnej informacji o postępach i zachowaniu dziecka wynikającej z codziennej obserwacji i diagnozy pedagogicznej;
3) wsparcia ze strony nauczycieli Przedszkola w razie problemów wychowawczych;
4) partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania, poprzez swoich przedstawicieli Rady Rodziców, na sprawy Przedszkola;
5) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
6) wyrażanie i przekazywanie opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu prace pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo, Radę Rodziców;
7) rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać za zakończenie edukacji dziecka ”Dar serca dyrektora przedszkola” .


§ 28


Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

§ 29

Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu 2 razy w roku szkolnym lub częściej – na wniosek rodziców lub nauczycieli.

§ 30


Formy współpracy Przedszkola z rodzicami:
1) zebrania grupowe, kluby optymistycznych rodziców;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielem, dyrektorem;
3) kąciki informacyjne dla rodziców;
4) zajęcia otwarte;
5) spotkania w ramach Klubu Optymistycznych Rodziców i Klubu Kreatywnych Rodziców;
6) strona internetowa przedszkola;
7) system IPrzedszkole;
8) warsztaty dla rodziców.
Zachowuje się warunki i sposób współdziałania z rodzicami dzieci z Ukrainy takie, jak dla innych dzieci w przedszkolu.
1. Współpraca z rodzicami dzieci z Ukrainy dotyczy w szczególności:
1) składania przez nich wniosków i oświadczeń woli dotyczących:
a) przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkole,
b) nauki religii,
c) przekazywania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
2. Dzieci z Ukrainy nie realizują rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem.


§ 31
Rozdział 7

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola.

1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i inni pracownicy administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania określają odrębne przepisy.

§ 32


1. Do zakresu zadań i obowiązków nauczycieli należy:
1) Na podstawie K.N art. 42 ust. 2 pkt – 1 – do obowiązków nauczyciela związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz, w wymiarze czasu wynikającym z arkusza organizacji przedszkola, należy:
a) Realizowanie procesu wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zadaniami wynikającym z realizacji podstawy programowej, koncepcji pedagogicznej pracy przedszkola, określonymi w przyjętych programach ogólnopolskich i autorskich, z rzeczywistymi potrzebami w wiekiem rozwojowym dzieci;
b) Realizowanie procesu wychowawczo-dydaktycznego z uwzględnieniem „Zalecanych warunków realizacji” podstawy programowej;
c) Wykorzystywanie czasu pracy na wyłączną działalność z wychowankami, z uwzględnieniem różnych form pracy z dziećmi, tj. pracy zbiorowej, pracy z zespołem dzieci, kontaktów indywidualnych, pracy z dzieckiem o specyficznych potrzebach edukacyjnych;
d) Uczestniczenie w uroczystościach i określonych przedsięwzięciach na rzecz dzieci i z udziałem dzieci, wynikającym z „Rocznego Planu Pracy przedszkola 35 w Koszalinie”;
e) Przestrzeganie bezwzględnie zasad dotyczących dzieci podczas zajęć, zabaw w budynku przedszkola, w ogrodzie przedszkolnym, podczas spacerów, wycieczek. Niepozostawianie pod żadnym pozorem dzieci bez opieki! Wymaganie obecności pracownika obsługi przy zajęciach i czynnościach dzieci, podczas których nauczycieli musi szczególnie zadbać o bezpieczeństwo podopiecznych (np. praca z narzędziami, pobyt w szatni, przejście z sali i inne).
2) Na podstawie K.N art. 42 ust. 2 pkt. 2 – do obowiązków nauczyciela należą inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań wychowanków, a w szczególności:
a) Organizacja i udział w wycieczkach;
b) Organizacja uroczystości i określonych przedsięwzięć na rzecz dzieci i z udziałem dzieci;
c) Realizacja zadań wynikających z przydzielonych dodatkowych czynności nauczyciela;
d) Rzetelne i systematyczne prowadzenie następującej dokumentacji nauczyciela:
 Dziennika zajęć przedszkola;
 Dokumentacji planowania pracy, plano dziennika;
 Arkuszy obserwacji dzieci;
 Dokumentacji pracy indywidualnej ze szczególnym uwzględnieniem „Kart pracy z dzieckiem o specyficznych potrzebach edukacyjnych”;

 Harmonogramu współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym wraz z załącznikami potwierdzającymi jego realizację, uwzględniającego w szczególności:
--Organizowanie zebrań z rodzicami (co najmniej 2 razy w roku);
--Organizowanie konsultacji pedagogicznych i psychologicznych;
--Przygotowanie prezentacji artystycznych z udziałem dzieci dla członków rodziny dziecka z udziałem dzieci (co najmniej 3 razy w roku);
--Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców;
--Angażowanie rodziców do współuczestnictwa w organizacji i realizacji przedszkolnych i międzyprzedszkolnych przeglądów, konkursów poświęconych działalności dzieci i z ich udziałem;
--Pozyskiwanie rodziców do działań na rzecz placówki;
--Wpływanie na wspieranie rodziny w wychowaniu dziecka i ujednolicenie oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych przedszkola i środowiska rodzinnego;
--Z przestrzeganiem Konwencji Praw Dziecka.
e) Prowadzenie bieżącej i okresowej ewaluacji pracy wychowawczo-opiekuńczej;
f) Uczestniczenie w zespołowym opracowywaniu przedsięwzięć na rzecz edukacji dzieci, poprawy jakości działań przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem aktywnego uczestnictwa w przedszkolnych zespołach zadaniowych;
g) Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
h) Współpraca z samodzielnym referentem w zakresie prowadzenia rzetelnej dokumentacji dotyczącej frekwencji dzieci.
2. Zadania określone w obszarze ust. 1 pkt 2 realizowane są wyłącznie poza godzinami pracy z wychowankami.
3. Na podstawie art. 42 ust.2 pkt 3 – do obowiązków nauczyciela należą zajęcia i czynności związane z przygotowaniem do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym a w szczególności:
1) Wzbogacanie własnego warsztatu pracy poprzez studiowanie literatury, wykonywanie, gromadzenie pomocy dydaktycznych, udział w zajęciach „koleżeńskich";
2) Projektowanie, opracowywanie planów pracy wychowawczo-dydaktycznych z zadaniami wynikających z realizacji podstawy programowej, określonymi w przyjętych programach ogólnopolskich i autorskich, z rzeczywistymi potrzebami w wiekiem rozwojowym dzieci;
3) Podejmowanie analiz problemów dydaktyczno-wychowawczych na forum zespołu nauczycieli;
4) Rzetelne przygotowywanie się do uczestnictwa w Wewnątrzprzedszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli (zgodnie z opracowanymi przez lidera planami);
5) Uczestniczenie w różnych formach zorganizowanego doskonalenia zawodowego, wynikających z opracowanego Planu doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli przedszkola na dany rok szkolny.
4.Zadania określone w obszarze w ust. 3 realizowane są wyłącznie poza godzinami pracy z wychowankami.
5. Sprawy pozostałe – obowiązkiem nauczyciela jest:
1) Lojalnie prezentować pozytywny wizerunek placówki (w każdej sytuacji);
2) Dbać o jakość komunikacji z przełożonymi, pracownikami przedszkola i rodzicami;
3) Wykazywać dbałość o wyposażenie i sprzęt przedszkola oraz reagować na przejawy zaniedbań w ich użytkowaniu;
4) Przestrzegać wprowadzonych zasad korzystania z wyżywienia podczas godzin pracy.
5) Wszyscy nauczyciele realizują konsultacje dla dzieci i ich rodziców w ramach dostępności zgodnie z odrębnymi przepisami.


§ 33

1. W przedszkolu utworzone jest stanowisko wicedyrektora przedszkola. Do zadań wicedyrektora należy w szczególności:
1) powołania i odwołania wicedyrektora dokonuje dyrektor przedszkola po uwzględnieniu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego ,
2) wykonywanie prac biurowych związanych z działalnością przedszkola,
3) kształtowanie właściwej atmosfery i dyscypliny pracy ,
4) współdecydowanie w organizacji pracy zajęć,
5) organizowanie zastępstw za nieobecnych w pracy nauczycieli w celu zapewnienia opieki dzieciom i ciągłości realizacji programu,
6) zastępowanie dyrektora podczas jego nieobecności,
7) podejmowanie działań mających na celu zapewnienia opieki zdrowotnej nad dziećmi oraz wszelkich warunków bhp wychowankom i pracownikom przedszkola,
8) sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywanie oceny pracy pozostałych pracowników we współpracy z dyrektorem,
9) prowadzenie wspólpracy z rodzicami i Radą Rodziców.


§ 34

1. W Przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi:
1) samodzielny referent ;
2) szef kuchni;
3) pomoc kuchenna;
4) pomoc nauczyciela;
5) pracownik pracy lekkiej.
2. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania Przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymywanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości oraz w stanie gwarantującym bezpieczeństwo.
3. Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie bezpieczeństwa, opieki i wychowania dzieci.
4. Szczegółowe obowiązki pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor przedszkola, w zakresie obowiązków na poszczególnych stanowiskach.
5. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

§ 35

Zakres czynności służbowych na stanowisku samodzielnego referenta w Przedszkolu 35
1. Stanowisko pracy podlega dyrektorowi przedszkola zadania zasadnicze:
1) Wykonywanie spraw związanych z całością spraw administracyjno gospodarczych w przedszkolu;
2) Przestrzeganie zasad higieniczno –sanitarnych, BHP i ppoż., dyscypliny pracy.

2. Zadania szczegółowe:
1) Zaopatrywanie stołówki przedszkolnej w potrzebne artykuły żywieniowe i techniczne (środki czystość, do dezynfekcji, sprzęt kuchenny) z zachowaniem prawa o zamówieniach publicznych;
2) Sprawdzanie faktur pod względem formalnym i rachunkowym, prowadzenie rejestru faktur;
3) Sprawdzanie zgodności zakupu z rachunkiem, wpisywanie sprzętów do poręcznych ksiąg inwentarzowych oraz na tabliczki inwentarzowe po ich uprzednim ocechowaniu;
4) Prowadzenie kartotek materiałowych, ewidencji pozaksięgowe, aktualizacji wywieszek inwentarzowych;
5) Racjonalne i oszczędne gospodarowanie powierzonymi składnikami majątku;
6) Nadzór nad układaniem jadłospisów;
7) Wydawanie do kuchni artykułów żywieniowych i wpisywanie do raportu żywieniowego;
8) Praca w programie magazyn optivum , stołówka optivum, inwentarz optivum i SIO;
9) Prowadzenie magazynu żywieniowego, właściwe przechowywanie produkt i zabezpieczanie ich przed zniszczeniem;
10) Sporządzanie raportów żywieniowych przedstawianie ich do podpisu Dyrektorowi przedszkola;
11) Informowanie Dyrektora w okresach comiesięcznych o wykorzystaniu środków finansowych;
12) Utrzymywanie czystości (sprzątanie) magazynów żywnościowych;
13) Nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni; nad przygotowywaniem, porcjowaniem posiłków zgodnie z normami HACCAP;
14) Nadzór nad terminowym przeprowadzaniem badan profilaktycznych wszystkich pracowników;
15) Uczestniczenie w kasacji i spisach z natury;
16) Przestrzeganie dyscypliny pracy i wszelkich przepisów dotyczących bhp i p/poż.;
17) Udział w szkoleniach bhp i p/poż.;
18) Obsługa systemu iPrzedszkole: naliczanie odpłatności za przedszkole, weryfikacja obecności;
19) Prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich pracowników Przedszkola;
20) Obsługa urządzeń biurowych i poligraficznych;
21) Dbałość o należyty porządek i ład na stanowisku pracy;
22) Dbałość o należyty stan techniczny urządzeń znajdujących się w gabinecie referenta;
23) Przekazywanie akt do zakładowego archiwum;
24) Realizacja obowiązków pracownika samorządowego, zapisanych w § 14 Regulaminu Organizacyjnego;
25) Wykonywanie doraźnych prac zlecanych przez Dyrektora Przedszkola.
3. Zakres odpowiedzialności: Pracownik szczególnie odpowiedzialny jest za:
1) Odpowiedzialność materialna za sprzęt;
2) Stosowanie w czasie pracy przepisów BHP i ppoż., oraz udział w szkoleniu pracowników w tym zakresie;
3) Wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz noszenie ubrania i obuwia ochronnego;

4) Pracownik ponosi odpowiedzialność służbową, materialną, karną w zależności od naruszenia przepisów prawa i BHP;
4. Miernikiem oceny pracy na danym stanowisku jest:
1) pełne i prawidłowe wykonywanie zadań ustalonych zakresem czynności;
2) wykazywanie takich cech jak: zdyscyplinowanie, obowiązkowość, rzetelność, koleżeństwo, wydajność, staranność.
5. Uprawnienia pracownika określają:
1) Kodeks Pracy;
2) Regulamin Pracy.

§ 35a

1. Do zakresu czynności szefa kuchni Przedszkola 35 należy:
1) Zadania zasadnicze:
a) Dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków i wydawanie ich o wyznaczonych porach;
b) Przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni, pomieszczeniach przyległych i nadzór nad jej wykonaniem;
c) Przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepisów higieniczno-sanitarnych, HACCP, dyscypliny pracy, BHP i ppoż.
2) Zadania szczegółowe:
a) Układanie jadłospisów dostosowanych do bieżących ustaw wraz z wyszczególnieniem alergenów;
b) Pobieranie produktów spożywczych z magazynu w ilościach przewidzianych recepturą i odpowiednie zabezpieczenie ich przed użyciem, kwitowanie pobrania produktów w raportach żywienia;
c) Natychmiastowe zgłaszanie sam. referentowi powstałych usterek oraz wszelkich nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia lub życia;
d) Utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego, dbanie o czystość pomieszczeń, a w szczególności:
 Dozorowanie i pomoc w zmywaniu naczyń w odpowiedniej temperaturze wody z dodatkiem płynu lub innego środka;
 Dozorowanie codziennego zmywania sprzętu kuchennego: kredensy, stoły, szafy, zmywania podłóg;
 Przestrzeganie czystości osobistej własnej oraz podległego personelu;
 Raz w tygodniu nadzór nad gruntownym sprzątaniem wszystkich pomieszczeń kuchennych;
 2 razy w miesiącu nadzorowanie mycia okien.
e) Przestrzeganie zakazu wchodzenia osób postronnych do kuchni (osobom postronnym wolno wchodzić do kuchni tylko w białym fartuchu);
f) Wykonywanie innych poleceń dyrektora i samodzielnego referenta związanych z organizacja pracy przedszkola.
3) Zakres odpowiedzialności:
a) Poddawanie się okresowym badaniom kontrolnym oraz noszenia ubrania i obuwia roboczego;
b) Stosowanie w czasie pracy przepisów BHP i ppoż;
c) Zabezpieczanie i dbałość o mienie przedszkole i prawidłowe wykorzystywanie maszyn, urządzeń i drobnego sprzętu;
d) Ścisłe przestrzeganie receptury przygotowywanych posiłków;
e) Zgodność kaloryczną przygotowywanych posiłków z ich zaplanowaną wartością;

f) Racjonalne wykorzystywanie w posiłkach produktów spożywczych pobranych z magazynu;
g) Właściwe porcjowanie posiłków zgodnie z normami żywienia;
h) Oszczędne gospodarowanie produktami spożywczymi i sprzętem;
i) Wzorową czystość w kuchni i pomieszczeniach przyległych, sprzętów i naczyń oraz odzieży ochronnej;
j) Pracownik ponosi odpowiedzialność służbową, materialną, karną w zależności od naruszenia przepisów prawa pracy i BHP.
4) MIERNIK OCENY: Miernikiem oceny pracy na stanowisku jest:
a) Pełne i prawidłowe wykonywanie zadań ustalonych zakresem czynności;
b) Wykazywanie takich cech jak: zdyscyplinowanie, rzetelność, koleżeństwo, wydajność i staranność.
5) UPRAWNIENIA PRACOWNIKA:
Uprawnienia pracownika określają:
a) Statut Przedszkola;
b) Regulamin Pracy Przedszkola;
c) Kodeks Pracy.

2. Do zasadniczych obowiązków pomocy kuchennej Przedszkola 35 w Koszalinie należy:

1) obróbka wstępna warzyw , owoców oraz wszelkich surowców do produkcji posiłków (mycie, obieranie , czyszczenie);
2) rozdrabnianie warzyw , owoców i innych surowców;
3) przygotowywanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki ;
4) pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
5) przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepisów higieniczno-sanitarnych;
6) utrzymywanie czystości i porządku na stanowisku pracy , przestrzeganie zasad higieniczno-sanitarnych , BHP i ppoż. oraz dyscypliny pracy;
7) mycie naczyń (wyparzanie) i sprzętu kuchennego;
8) sprzątanie magazynów , kuchni , obieralni i innych pomieszczeń kuchennych, pranie fartuchów i ścierek;
9) doraźne zastępowanie pomocy nauczycieli w przypadku ich nieobecności;
10) odpowiedzialność materialna za sprzęt i naczynia znajdujące się w kuchni;
11) wykonywanie innych poleceń dyrektora i kucharki związanych z organizacją pracy przedszkola;
12) w czasie wakacji wykonywanie pracy wg harmonogramu ustalonego przez dyrektora;
13) wykonywanie innych czynności wynikających z potrzeb przedszkola, zleconych przez dyrektora przedszkola;
14) obróbka wstępna warzyw , owoców oraz wszelkich surowców do produkcji posiłków (mycie, obieranie , czyszczenie);
15) rozdrabnianie warzyw , owoców i innych surowców ;
16) przygotowywanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki ;
17) pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
18) przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepisów higieniczno-sanitarnych;
19) utrzymywanie czystości i porządku na stanowisku pracy , przestrzeganie zasad higieniczno-sanitarnych , BHP i ppoż. oraz dyscypliny pracy;
20) mycie naczyń (wyparzanie) i sprzętu kuchennego;
21) sprzątanie magazynów , kuchni , obieralni i innych pomieszczeń kuchennych, pranie fartuchów i ścierek;
22) doraźne zastępowanie pomocy nauczycieli w przypadku ich nieobecności;

23) odpowiedzialność materialna za sprzęt i naczynia znajdujące się w kuchni;
24) wykonywanie innych poleceń dyrektora i kucharki związanych z organizacją pracy przedszkola;
25) w czasie wakacji wykonywanie pracy wg harmonogramu ustalonego przez dyrektora;
26) wykonywanie innych czynności wynikających z potrzeb przedszkola, zleconych przez dyrektora przedszkola.
3. Do obowiązków robotnika prac lekkich należy:
1) konserwacja sprzętu w przedszkolu i ogrodzie;
2) wykonywanie różnych prac gospodarczych;
3) utrzymywanie w należytej czystości przydzielonych pomieszczeń i sprzętu;
4) przestrzeganie postanowień regulaminu pracy, przepisów BHP, ppoż.;
5) wykonywanie drobnych napraw sprzętu przedszkolnego i zabawek, zgłaszanie dyrektorowi przedszkola powyższych usterek;
6) dokonywanie zakupu niezbędnego sprzętu,
7) dbanie o estetykę ogrodu i otoczenia przedszkola, w zimie odgarnianie śniegu, latem podlewanie kwiatów, koszenie trawy;
8) zamiatanie obejścia, zbieranie szkła, papierów na terenie całego ogrodu;
9) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających z organizacji pracy placówki;
10) zapobieganie uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia placówki ( wraz z terenem);
11) alarmowanie odpowiednich służb oraz dyrektora przedszkola w przypadku zaistnienia stanu zagrożenia zdrowia , życia i mienia;
12) wywieszanie flagi państwowej.
4. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
1) przestrzeganie ustalonego porządku i regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowych, tajemnicy służbowej oraz norm i zasad zawartych w regulaminach oraz zarządzeniach wewnętrznych dyrektora przedszkola;
2) ścisła współpraca z nauczycielkami oddziału w zakresie opieki nad dziećmi, dbania o utrzymanie ładu, porządku i estetyki w powierzonej sali zajęć i innych pomieszczeniach;
3) przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywania go w sposób efektywny;
4) wykonywanie poleceń nauczyciela i pozostawanie do jego dyspozycji a w miarę potrzeb do dyspozycji dyrektora przedszkola;
5) udział w przygotowaniu pomocy do zajęć oraz współuczestniczenie w realizacji zadań wychowawczych;
6) troska o bezpieczeństwo i zdrowie w czasie ich pobytu w przedszkolu, na placu zabaw oraz spacerów i wycieczek poprzez współtowarzyszenie w wyjściach poza placówkę;
7) podczas pełnienia dyżuru na korytarzu oraz szatni zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa dla przychodzących i wychodzących dzieci (drzwi wejściowe zamknięte na klucz, odbiór dzieci od rodziców przed zajęciami i przekazywanie ich rodzicom po zajęciach);
8) pomoc dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się przed leżakowaniem i po odpoczynku, przed wyjściem na spacer, do ogrodu przedszkolnego i po powrocie oraz przed ćwiczeniami gimnastycznymi;
9) pomoc przy myciu rąk, zębów i korzystaniu z toalety;
10) dbanie o porządek i estetykę zabawek w kącikach zainteresowań;
11) pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących;
12) sprzątanie po uroczystościach przedszkolnych i zebraniach dla rodziców;
13) pomoc przy dzieciach w sytuacjach, które tego wymagają;

14) nieudzielanie rodzicom/opiekunom informacji na temat rozwoju dziecka;
15) odpowiednie zabezpieczanie przed dziećmi środków chemicznych pobranych do utrzymania czystości (zamknięcie pomieszczenia na klucz);
16) pomoce nauczyciela ustalają między sobą, która z nich w czasie pobytu dzieci w ogrodzie pozostaje na poziomie parteru, aby wprowadzać dzieci do toalety czy otwierać drzwi (procedura zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa podczas ich pobytu w P 35).
5. Szczegółowy zakres obowiązków pomocy nauczyciela do dziecka z orzeczeniem:
Pomoc nauczyciela współpracuje bezpośrednio z nauczycielami pracującymi z dzieckiem objętym kształceniem specjalnym.
Pracę należy rozpoczynać i kończyć zgodnie z harmonogramem w godzinach ustalonych w grafiku lub w innym czasie zgodnie z doraźnymi potrzebami placówki.
1.Sprzątanie:

  • Przygotowywanie pomocy dydaktycznych do zajęć z całą grupą i indywidualnych;
  • Porządkowanie pomocy po zakończonych zajęciach i zabawach;
  • Pomoc dziecku o specjalnych potrzebach edukacyjnych w utrzymaniu porządku wokół siebie podczas zajęć i zabaw zorganizowanych oraz swobodnych.

2.Organizacja posiłków:

  • Podawanie dziecku napojów/wody w ciągu dnia;
  • Pomoc dziecku przy spożywaniu posiłków w razie potrzeby.

3. Opieka nad dzieckiem:

  • Pomoc dziecku w rozbieraniu i ubieraniu się np. przed ćwiczeniami gimnastycznymi, czy w szatni;
  • Opieka podczas zabaw dowolnych dzieci w ogrodzie przedszkolnym, spacerów i wycieczek;
  • Pomoc w korzystaniu z łazienki (mycie rąk, zębów, korzystanie z toalety, inne czynności sanitarno-higieniczne wynikające z doraźnych potrzeb dzieci);
  • Udział w przygotowaniu zajęć, imprez przedszkolnych oraz towarzyszenie dziecku o specjalnych potrzebach edukacyjnych w w/w wydarzeniach.
  • Pomoc dziecku w sytuacjach tego wymagających, we współpracy z nauczycielem.

4. Przestrzeganie bhp:

  • Posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym zgodnie z instrukcją obsługi;
  • Wykonywanie badań profilaktycznych oraz odbywanie szkoleń bhp, ppoż oraz udzielania pierwszej pomocy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • Zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu.

5. Gospodarka materiałowa:

  • Oszczędne i racjonalne użytkowanie wody, energii cieplnej i elektrycznej;
  • Zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu;
  • Dbałość o powierzony sprzęt i przedmioty;

6. Sprawy ogólne:

  • Przestrzeganie obowiązujących regulaminów, instrukcji i procedur;
  • Pod nieobecność dziecka objętego dodatkową opieką, świadczenie pomocy innym dzieciom zgodnie z ich potrzebami;
  • Wykonywanie innych poleceń dyrektora i wicedyrektora, związanych z planowanymi lub doraźnymi potrzebami dziecka objętego kształceniem specjalnym.

5. Do obowiązków logopedy należy:

1) Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego wychowanków;
2) Prowadzenie zajęć logopedycznych dla wychowanków oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy wychowanków i eliminowania jej zaburzeń;
3) Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami wychowanków;
4) Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanków i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

6. Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
1) prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron dzieci;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka;
3) udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
7. Do zadań terapeuty pedagogicznego (oligofrenopedagoga) należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

2) prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

8. Do zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie dzieci niepełnosprawnych należy w szczególności:
1) współorganizowanie kształcenia integracyjnego i prac wychowawczych w przydzielonej grupie;
2) opracowanie dla każdego dziecka i realizacja indywidualnego programu edukacyjnego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaju zajęć prowadzonych z dzieckiem;
3) dostosowanie wymagań edukacyjnych do zaleceń zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej poradni;
4) uczestniczenie w pracach zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej utworzonej dla dziecka;
5) ścisła współpraca i współtworzenie wraz z nauczycielem, wychowawcą jak najlepszych warunków pobytu i pracy dzieci niepełnosprawnych w grupie rówieśników.
9. Do zdań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:
1) podejmowanie działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola;
2 rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu placówki,
3) rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
4) w przypadku dzieci objętych kształceniem specjalnym, współpracę z zespołem nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem w zakresie zapewnienia im odpowiedniej do potrzeb pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
5) określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
6) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w rozwiązywaniu problemów, o których mowa w pkt 1- 5;
7) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom dzieci i nauczycielom;
8) współpracę z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za wspieranie dziecka i jego rodziny;
9) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji doskonalenia zawodowego mającego na celu podnoszenie jakości edukacji włączającej.

Rozdział 8.
Przepisy końcowe
§ 36

1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
1) podanie do publicznej wiadomości treści statutu( strona internetowa Przedszkola; BIP)
2) udostępnienie statutu przez Dyrektora Przedszkola;
3) zapoznanie rodziców dzieci nowoprzyjętych z treścią statutu podczas zebrań organizacyjnych.
3. Zmiany w niniejszym Statucie zatwierdzane są w drodze uchwał Rady Pedagogicznej.
4. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
5. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Przedszkole jest jednostką budżetową. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej "planem finansowym jednostki budżetowej".
7. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola regulują odrębne przepisy.
8. Przedszkole posiada własne logo, hymn oraz nazwy grup.
9. Przedszkole prowadzi stronę internetową pod adresem:
1) p35.eduportal.koszalin.pl
2) profil "Przedszkola 35 Koszalin" na portalu społecznościowym "Facebook";

§ 37

Wszelkie sprawy nieuregulowane statutem znajdują swoje miejsce w regulaminach i procedurach Przedszkola nr 35 w Koszalinie.


§ 38


Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia - 15.09. 2022